• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Louiogbearnaisen

madblog med nemme og lækre mad opskrifter + tips til madfotografering og foodstyling

  • Blog
  • Opskrifter
  • Foto-guides
  • Om
  • Webshop
  • App
  • Kontakt

3 grunde til, at du skal bruge madbilleder som branding

I fødevareverdenen har emballage flere funktioner udover at fylde vores skraldespanden til randen. Emballage har nemlig ofte en ret godt grund til, at det mængder sådan. Både i størrelse, materiale, uhåndterbarlighed og ikke mindst design.

1. Beskyttelse mod beskadigelse eller forurening med mikroorganismer, luft, fugt og toksiner – Produkter skal sikres mod transport og mulig manipulation samt sikre, at de opfylder nogle fysiske, kemiske eller biologiske behov.

2. Forebyggelse af produktets spild eller lækage – Pakningerne skal være tæt forseglet og rustes til at sikre at produktet forbliver det samme alle faser af distributionen indtil åbnet af forbrugeren.

3. Produktidentifikation og mærkning – herunder ernæring, ingredienser og salgsdatoer er vigtige – ikke kun for forbrugeren, men også i ligeså høj grad for detailhandlen.

4. Markedsføring af produkt til forbrugerne – emballagen i sig selv er yderst vigtigt, men markedsføring er lige så væsentlig. Udover at indeholde og beskytte elementet, skal emballagen tale med en køber og i sidste ende føre til et salg. Produkter med emballage, der opnår den “wow” faktor kan skille sig ud fra sine konkurrenter og jep, grine hele vejen til banken.

Lad os zoome ind på punkt nummer 4 – det skal nemlig handle om blogs og markedsføring. Jep, vi lader lige opskrifter være opskrifter og smækker spotlightet på madbilleder.

Lad mig fortælle dig en hemmelighed.

Du kan se madbilleder ligesom emballage!

Den er god nok.

Madbilleder er din blogs emballage. Din tekst, dine opskrifter, dit indhold er produktet.

Din emballage(madbilleder) er dit brands(blogs) ambassadør – den skal sælge sig selv.

Det betyder, at du skal have en lækre billeder, som kommunikerer klart, præcist og relevant til din målgruppe. Altså de skal repræsentere dit brand, din blog.
Det skal være emballagen som frister, sælger dit produkt. Får os til at rive din blog ned fra den virtuelle hylde, blandt alle de andre blogs.
Der er en del, sådan rundt regnet 1000 madblogs bare i Danmark..

BONUS: Tag bedre madbilleder – få 7 genveje til professionelle madbilleder på rekordtid

Dine madbilleder er dine læseres første møde med din blog – det allerførste vi ser og som vi vurderer dig på! Du har kun 1/10 af et sekund til at få dine besøgenes opmærksomhed og “sælge” dit brand, dit blog. Ligesom hvis du som forbruger skal hive et produkt ned af hylden. Det går lynenes stærkt. Især online.

Mange produktudbydere antager, at produktet i sig selv og hvad det kan er vigtigere end, hvordan emballagen ser ud. Men emballagen kan spille en massiv rolle i succes eller fiasko af salget af produktet.

Hvordan et produkt er pakket kan være, hvad der tiltrækker forbrugerne til at tage et kig på produktet. Hvordan dit blogindlæg er pakket ind foregår på akkurat samme måde.

Klikker vi ind. Eller klikker vi videre.

Men foruden at friste, handler produktemballage også om endnu en faktor.

Den er vigtig. Også for dig online.

Food Photography - madfotografering - foodstyling

Differentiering.

Emballage kan skelne en produktbrand fra et andet mærke. Fordi produktet emballage kan indeholde firmanavne, logoer og farveskema af brandet, som hjælper forbrugerne til at identificere produktet, som står blandt konkurrenternes produkter på butikshylderne.

Altså præcis som dit blogdesign og skrivestil er unik for dig. Problemet er bare, at det ser vi først når vi klikker ind på din blog.
Din differentiering skal ske allerede på de sociale medier, på Google og delingsplatformene.

På de virtuelle butikshylder!

Du skal finde din egen billedestil i forhold til din blogs brand – det er der, din differentiering begynder.

Om det så er lyse billeder, mørke billeder, simple billeder, støvede billeder eller det er den samme tallerken på dem alle.
Billedestilen gør, at læsere straks kan genkende dine billeder, når de ser dem og du skiller dig dermed ud fra de tusindevis af andre blogs der findes.

Du bliver genkendelig i mængden, hvilket er essentielt hvis du vil øge awareness omkring din blog til flere besøgende, samarbejdsaftaler eller kogebogssalg.
Du ved den kogebog, som du skriver i fremtiden, når du skiller dig ud i mængden og forlagene får øje på dig!

BONUS: Tag bedre madbilleder – få 7 genveje til professionelle madbilleder på rekordtid

Hvilket let og elegant leder os over til sidste gældende faktor; identificering. Altså hvordan dine billeder så rent faktisk skal skille sig ud og tale direkte til din målgruppe, så de klikker forbi.
Forbrugere kan identificere sig med virksomhedens brand, herunder udstrålingen på emballagen, det driver dem til at købe produktet.

Hvad udstråler dine billeder? Hvem tiltrækker du til dine opskrifter og din blog?

Dine billeder har en stil, præcis ligesom din blog; Friske billeder, støvede billeder. mørke billeder, lyse billeder.

  • Du har en madblog til mænd,  du tager mørke og rustikke billeder
  • Du har en madblog om sundhed – du tager lyse og sprudlenede billeder
  • Du har en madblog om fransk mad – du tager billeder med et fint, blødt lys
  • Du har en madblog med nem mad – du tager simple billeder med maden i fokus

Okay, du er en stædig rad, endnu ikke overbevist. Lad mig smide dig 3 grunde til, hvorfor du skal stjæle fødevareindustrien brandingværktøj og overføre det til din blog.


3 grunde til du skal overføre branding fra fødevareemballage til din madbilleder:

Great food packaging gets your product Off the Shelf and on to the Consumers Plate

Det er præcis det, som dine madbilleder skal gøre for dine opskrifter!

Great packaging is a key success factor in pitching the retail buyer to get on the shelf

Lækre madbilleder er nøglen til at picthe samarbejde med virksomheder til din blog. Det viser, at du forstår marketing, samt at du gør det ekstra – din blog er autentisk og det skaber tillid. Det viser, at du kan fremvise deres produkt på indbydende måde.

Packaging is the single most important marketing tool in today’s competitive food & beverage market.

Madbilleder er i dag den vigtigste faktor for madbloggere for, at skille sig ud mellem de tusindevis af andre madblogs på markedet. Herefter kan du begynde at erobre dine læsere med din geniale tekst, fabelagtige personlighed og piv-lækre opskrifter.

BONUS: Tag bedre madbilleder – få 7 genveje til professionelle madbilleder på rekordtid

 

 

Previous Post: « Chorizo Meatballs – bagt i ovnen
Next Post: Meatball Sandwich »

Reader Interactions

Skriv en kommentar: Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Primary Sidebar

Louiogbearnaisen - altid sulten

For dig, som er ualmindelig glad for nem mad, velsmagende øjeblikke og mundvandsløbende madbilleder - gerne tilsat en god portion ord, uhøjtidelighed og mangel på løftede pegefingre.
Er med på obligatorisk fredagskage, spandevis af kaffe og opskrifter, som er nemme og ligetil

Kontakt Louise

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest

Hent min Opskriftsapp

Gør som over 22.000 andre

Få opskrifter, guides og (vanvittige gode) tilbud på bøger og kurser.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

guide til fotoudstyr

Footer

Følg @louiogbearnaisen på Instagram

FOODSTYLINGTIP #8: Hold det enkelt⁠⠀ ⁠⠀ Je FOODSTYLINGTIP #8: Hold det enkelt⁠⠀
⁠⠀
Jeg har en bekendelse. Jeg har en hemmelig mission. En mission om at få manet “foodstyling er lig med props” til jorden 🤭⠀
⁠⠀
Både fordi, at jeg ikke så vild med madbilleder med mange ting. Det betyder ikke, at jeg aldrig tager billeder med mange elementer og props. Eller nåhr ja, har tætpakkede hylder 😅 Min personlige stil (og tålmodighed) er bare svært glad for det enkle udtryk, hvor maden er i fuldt fokus.⁠⠀
⁠⠀
Men mest af alt så er missionen der, fordi props holder alt for mange tilbage i deres madfotografering 😔⠀
⁠⠀
Så inden du får fyldt flere props på hylderne eller mister modet, fordi du ikke føler, du kan finde de samme lækre sager, som du ser i andres madbilleder. Du ved, de der unika keramikskåle, tilpas slidte vintage-sager og helt rigtige bageriste, så spring på udfordringen i weekenden: ⠀
⁠⠀
➡️ Skab et madbillede med kun en baggrund, max. 1-2 props og så maden. Hold det enkelt og brug maden, toppings, råvarer og ikke mindst lyset til at skabe interesse i billeder. #challengeaccepted? 😃
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
De bagte, fyldte aubergine med grønne linser, quinoa og yoghurtdressing her 🌱 - de er lagt på metalbaggrund med struktur og flere farver, som er samme farvenuancer, som vi finder i maden. Det understøtter maden og giver et sammenhængende og harmonisk udtryk, som giver et billede, som føles “helt” og hvor der er fuld fokus på det vigtige; maden! ✨⠀
⁠⠀
Ja da! Props er sjove. Men de skal ikke holde dig tilbage. Vi har så mange teknikker og metoder i foodstyling, som også kan bruges til at opbygge et madbillede - næsten bedre end props kan gøre det 😊⁠⠀
⁠⠀
Har du nogensinde følt, at mangel på de “gode props” har holdt dine madbilleder tilbage?⁠ 🙂⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#21foodstylingtips #roastedveggies #roastedeggplant #aubergine #sundmad #vegetarisk #veganskmad #vegetarianrecipes #nemaftensmad #eatgreen #foodphotography #markedsføringstips #madfotografering #foodstylingprops #canonnordic #moodyphotography
FOODSTYLINGTIP #7: Få fokus⠀ ⠀ Har du prøvet FOODSTYLINGTIP #7: Få fokus⠀
⠀
Har du prøvet det med, at dit kamera bare slet ikke kan stille skarpt, når du tager dine prøve-billeder for fx at indstille dit kamera? 🤨⠀
⠀
Kameraet fokuspunkter arbejder bedst med kontrast. Så hiv fat i dit objektiv og pil kapslen af. Det er din bedste ven, når du skal forberede et madbillede 🙂⠀
⠀
Smid den ind, hvor du ved, du vil have fokus i dit billede (Swipe og se 👉) Så kan du meget nemmere få indstillet din eksponering i dit kamera inden, at du skvulper varm suppe ind… som lynhurtig for det der ærgerlige skind, hvis du bruger for lang tid på at indstille kameraet 😅⠀
⠀
Host, og husk så altid at få hevet kapslen ud igen! Det er noget bøvl at få den rengjort for fx tomatsuppe (been there…) 🙈⠀
⠀
⠀
⠀
⠀
#tomatosoup #soupseason #madfotografering #onmytable #foodphotography #madopskrifter #21foodstylingtips #aftensmad #suppe #tomatsuppe #nemaftensmad #sundmad #vegetarisk
FOODSTYLINGTIP #6: Baggrunden er 50%⠀ ⁠⠀ Swi FOODSTYLINGTIP #6: Baggrunden er 50%⠀
⁠⠀
Swipe til højre: to baggrunde, to udtryk. ⁠⠀
⁠⠀
Jojo, også to stylinger 🙈 Men baggrunden sætter stemningen, Storytellingen, brandingen og er rammen for det gode madbillede ✨ Sat på spidsen, så..⁠⠀
⁠⠀
Er det er det ligegyldigt, hvor godt dit kamera er, hvordan du opbygger dit billede, bruger lys, kameravinkel, indstillinger og hvilke props, du sætter ind, hvis din baggrund ikke passer 👀⠀
⁠⠀
Den er bare en ret stor del af madbilledet. Din baggrund skal fremhæve motivet og elementerne i dit madbillede, ikke overskygge dem 😊⠀
⁠⠀
👉 Tænk på dit brand, den mad du oftest fotograferer og din billedstil – hvilke baggrunde passer ind i dine madbilleder.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Hvilken baggrund synes du, som matcher bedst til de mexicanske hotdogs med krydrede pølser, grillede majs og tomatsalsa? 🔥😃⁠⠀
⁠⠀
⁠⠀

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#hotdogs #hotdoggourmet #foodphotography #mexicanfood #foodstylish #21foodstylingtips #madfotografering #madinspiration #grillmad #sommermad #foodandwine
FOODSTYLINGTIP 5: Brug samme former⁠ og farver
⁠⠀
Lag, tekstur, placering - vi har været gennem en bunke teknikker til opbygning af dit madbillede, så du får sparket liv og interesse i det 📸😃⁠⠀
⁠⠀
Men skal der altid bare pakkes liv ind i sådan et madbillede?⁠ 🤔⠀
⁠⠀
Niks - ro og balance kan også skabe en stemning, følelse og sammenhæng i et madbillede. 
⁠⠀
Og det er præcis det udtryk, som billedet her med cheesecakes skulle have for at fremhæve dem 😊 Ro og harmoni. En understøttelse til de runde, luftige cheesecakes og sarte forårsblomster 🌸⁠⠀
⁠⠀
Så vi har en blød, lys dug, runde tallerkener i matchende nuancer og former til kagerne og farvetonen er holdt i en blød cremehvid.⠀
⁠⠀
Og yes, selvfølgelig er der 3 af små, lækre citron-cheesecakes med kikse/mandelbund. Du ved, det ulige antal fra sidste uge 😉⁠⠀
⁠⠀
Januars tema #21foodstylingtips suser derudaf - jeg håber du kan bruge dem ☺️⠀
I morgen får du tip til, hvordan du sikrer dit billede kamera altid får stillet skarpt 🎯⠀
⁠⠀
Hæng ved og tag gerne madglade, som du vil dele tipsene med, i kommentarfeltet 🙋‍♀️⠀
⁠⠀
⁠⠀
⠀
⠀
⠀
#cheesecake #bakingtime #cheesecakelover #lemoncake #foodstylingandphotography #droolclub #madfotografering #foodstyleguide #kageinspiration #bageglæde #beautifulcakes #dessert #citronkage #nobakecheesecake
FOODSTYLINGTIP #4: Brug lag⁠⠀ ⁠⠀ Forleden FOODSTYLINGTIP #4: Brug lag⁠⠀
⁠⠀
Forleden drønede vi over struktur og tekstur i madbilleder, for at skabe sammenhæng og dybde. Og det er præcis, hvad lag også gør 😀⁠⠀
⁠⠀
Hvis du bruger dem rigtigt - for de skal helst ikke stikke ud - de skal samle billedet. ⁠⠀
⁠⠀
👉 Swipe for at se billedet med en mørk tallerken fremfor en hvid. ⁠⠀
⁠⠀
Den mørke tallerken, den er slet ikke helt dum her - der er struktur og den er god til skabe fokus og holdepunkt i et ellers lyst billede.⠀
Men den stjæler lidt fokus fra maden og bryder sammenhæng i billedet. ⠀
⁠⠀
Så ind med den hvide tallerken, byg lagene op for dybde og spæd godt op med struktur og tekstur 👉 Så er der påskemiddag med feta-fyldt lam og sprød kerne- og aspargessalat - foråret kan bare komme 😊⁠💚⠀
⁠⠀
⁠⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#easterdinner #nordiccuisine #foodphotography #foodstylingtips #visuelkommunikation #selvstændigekvinder #21foodstylingtips #madfotograf #madinspiration #påskemiddag #lam #salat #gæstemad
FOODSTYLINGTIP #3: Tyvstjæl den her⁠⠀ ⁠⠀ FOODSTYLINGTIP #3: Tyvstjæl den her⁠⠀
⁠⠀
Da jeg sidste år delte det her tip i mit nyhedsbrev, så var der ild i indbakken efterfølgende 🔥⠀
⁠⠀
Fordi tippet er en kompositionsmetode, som ingen taler om - men som tager 1/10 del af et sekund at bruge og er ekstremt virkningsfuld 😃⠀
⁠⠀
Suser du ind i mit feed eller ind på billedarkiv på louiogbearnaisen.dk, vil du se den gå igen og igen #kæmpefavorit⠀
⁠⠀
Kompositionsmetoden er: 'Sæt to af de tre elementer tættere sammen.'⁠ ✨⠀
⁠⠀
Jeps, det er bare det - nemt, huh 😉⠀
⠀
Og den virker. Prøv den af 🙌⠀
⁠⠀
Skal du med på Foodstyling-nyhedsbrevet og have alt med, så smid en “👋“ i kommentarfeltet eller send mig en DM, så sender jeg dig fluks et link 📧⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#foodphotography #foodstyling #markedsføringstips #foodstylingtips #21foodstylingtips #nemaftensmad #laks #sundmad #sundaftensmad #easydinner #salmonrecipe #grillspyd #madinspiration #madfotografing
FOODSTYLINGTIP #2: Brug teksturer⁠⠀ ⁠⠀ Ken FOODSTYLINGTIP #2: Brug teksturer⁠⠀
⁠⠀
Kender du det der med at dit billede kan føles fladt, kedeligt eller usammenhængende? 🤔⁠⠀
⁠⠀
Det er her, du med fordel kan hive tekstur ind, for struktur og tekstur kan skabe dybde og interesse i et billede, samt få et billede til at føles ”helt”. Du ved, det du ikke lige kan sætte fingeren på ☝️🙂⁠⠀
⁠⠀
Så skab tekstur og struktur med baggrunde, papir, stof, metal, træ, props, toppings. Det er præcis, den metode, som er brugt her til at give den ellers noget flade galette med asparges liv 🌱. ⁠⠀
⁠⠀
Der er stof, metal, papir, baggrund med ru overflade og feldsalat på toppen. Alt sammen noget, som sparker liv i madbilledet og giver dybden til tærten 😀.⁠
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⁠⠀
⁠Kender du en som er pjattet med madbilleder eller måske deler lige rigeligt ud af dem i deres feed 😉, så du altid sidder med en rumlende mave, så tag dem i kommentarfeltet og del de #21foodstylingtips med dem 🙌😃⁠⠀
⁠⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#galette #quiche #foodphotography #foodstylingtips #madfotograf #markedsføringstips #madblogger #madfotografering #madinspiration #tærte #nemaftensmad
FOODSTYLINGTIP #1: Brug et ulige antal⁠⠀
⁠⠀
1, 2, 3 burritos fyldt med kylling, ost og avocado - fordi alt ser bedre ud med et ulige antal 🖐️⁠⠀
⁠⠀
Jep, det er simpelthen bare det ☺️ Den nemmeste og en af de meste effektfulde genveje til god opbygning af dit madbillede.⠀
Tallet tre er din bedste kammerat. Og ligeledes er alle de ulige tal for vores øjne 👀⠀
⁠⠀
Udover antal burritos, så lad os suse over opbygningen af billedet og et par fif også:⁠⠀
⁠⠀
Først, så er der lagt et stykke papir mellem spækbræt og burritos for at adskille motivet fra prop’en, da de ellers har samme farve. Det vil betyde, at de kommer til at sjaske lidt sammen for vores øjne, frem for burritoerne får vores fulde opmærksomhed.⁠⠀
⁠⠀
Og det er den, som vi er ude efter. Altså opmærksomheden 🤩 Derfor er billedet er taget en smule nede fra, for at give illusion af mere volume og for at give mere interesse til det ret minimalistisk billede ⠀
⁠⠀
Scroller du ned af i mit feed. Yup, du skal godt nedad 📲 Ned til steak-sandwich vil du se, at den er fotograferet på samme måde; lidt nedefra, for at give volume og styrke i billedet - understrege bunken af herligheden 🥪⁠😋⠀
⁠⠀
⁠Det var tip dag 1 - så er vi bare i gang med med januars #21foodstylingtips 👏 Og hey, hiver du fat i en af de her 21 tips og bruger dem i dit madbillede her i januar, så tag mig 😃🥂⠀
⁠⠀
⁠⠀
⁠⠀
⁠⠀
⁠⠀
⁠⠀
#burritos #avocadolover #lunchtime #frokosttid #madpakke #tortillawrap #markedsføringstips #selvstændigekvinder #kylling #foodstylingandphotography #madfotografering #madfotograf #foodstylingtips #madinspiration
Følg @louiogbearnaisen

Mere sulten? Få nye opskrifter, tips og guides!

Copyright © 2021 · www.louiogbearnaisen.dk

Foodie Pro Theme On Genesis Framework