Vi har været over det nogle gange, men som tidligere sagt er jeg ret detailhandel-, supermarked-orienteret. Bruger ret meget af min tid på både at være der fysisk, men nok endnu mere på den spekulative front over området. I min bachelor havde jeg fokus på detailhandlens mulighed for at imødekomme forbrugerne. Og I naturlig forlængelse af det er jeg blevet endnu mere opmærksom på forbrugere og vaner. Også de mindre flatterende af slagsen.
For ligeså kritisk og tvær en forbruger jeg kan være, ligeså irriteret kan jeg være over mine med-kunder (selvom jeg helt sikkert heller ikke selv kan pudse glorien ;) ). Arhmen, min lunte er kort ude blandt folket og især nr. 1, 3 og 10, får mit blod til at flyde lidt hurtigere. Ej, hvor kan der ulmes fra min side, sådan så der kommer lidt trækninger ved øjet, I ved.
Well, detailhandlen kan også klare at frembringe en trækning eller 7, så jeg har selvfølgelig også samlet 10 irriterende ting hos dem til næste uge..
Men først; De uskrevne indkøbregler, irriterende forbrugervaner!
1. Et her og et der, de skinner ualmindeligt fristende og lige pludselig er der top på jordbærbakken. Nærmere et kilo end de 500 g, som er det der skal være i sådan en bakke. Fjern nu labberne fra andres jordbær og køb en bakke mere, i stedet for at plukke lidt fra alle bakkerne. Det er vitterlig uforskammet. Du åbner jo hellere ikke rugbrødsposen og smider et par ekstra i inden du køber den.
2. Tøm nu indkøbsvognen/kurven når du er færdig med den. Også for æbleskrog, halv gennemtyggede boller, huskesedler og våde, fedtede reklamer. Og nu vi er ved indkøbsvognen. Bare fordi du ikke skal have din 10’er tilbage, da vognen er “gratis” så tager det kun 2 sekunder at stille den på plads i skuret. Ikke på parkeringspladsen. I blæsevejr. Hvor de første fem biler helt sikkert kommer hjem med en bule og en rids.
3. Ja, der er gået madspild i den. Gule priser überalles og stregkoder som ikke kan følge med på endnu en pakke 6 kroners rugbrød til nu 3 kr. Eller mælk. Ja, det er møg irriterende, men gem nu dit brok over din 2 kroners besparelse ikke gik ind, til der ikke står 10 i kø bag dig kl. 16.27 i Netto. Du klarer den nok. Ellers er der sikkert en i køen, som kan kaste en 2 krone efter dig hvis det kniber. Jeg kaster løs, hvis bare du går din vej.
4. Den helt store indkøbsseddel er fundet frem, den ultra moderne madplan er fikset og ugens indkøb klares da lige i Netto. Nej, nej, nej! Enten så handler du i de større supermarkeder med +3, 4, 5 kassebånd eller så handler du I Netto og Fakta på menneskeforladte tidspunkter. Ikke kl. 17.32. Drop nu den irriterende fyldte vogn og snup en kurv i stedet. Bare for vores andre skyld også.
5. Den der hylde efter kassebåndet er til poser og tasker. Ikke dine børn og slet ikke 7 af dem, som blokerer for os andre, mens de ihærdigt får rørt ved alle varerne. Og spiser min halve bakke jordbær, som nogen allerede har hugget af..
6. Jojo, det er lidt sparsomt med banker og hæveautomater efterhånden, det er vi enige om. Men supermarkedet er ikke en hæveautomat. Og du kan ikke få 2000,- i 50’ere ved kassen. Eller tømme din sparegris af 5o ører der.
7. Det er ret smart. Der er lavet hvide streger ude på parkeringspladsen foran supermarkedet, hvor man fint kan parkere i. Så hey, parker inden for stregerne, så kan vi lige være et par stykker mere.
8. Nej, du kan ikke løbe de 100 meter ned efter det du lige har glemt. Sving nu den dankort og gå en gang til. Der er altså virkelig langt ned til grøntafdelingen i Bilka efter endnu en agurk, ligemeget hvor hurtigt du sprinter afsted.
9. Den der virkelig omfattende snak med din veninde, Kassedamen. Det klarer I lige når, der ikke er flere kilometer kø.
10. Drop dit brok i køen, til kasseassistenten eller os andre kunder. Jeg gider ikke høre på det. Der findes nethandel, vi andre bidsker i stilhed. Eller går i kundeservice.
Ulmer du over noget eller er du mere rummelig og rar end mig? ;)
enig i det meste, men den med at være sur på folk, der handler stort i Netto kl. 16.30 – husk du kender ikke deres historie, måske er det en enlig forældre med stram økonomi og stram tid, det 12. Bud burde hellere være, gå selv på indkøb lørdag kl. 9, der er der god plads, og hvis man ikke selv har muligheden…
Jeg tror jeg er en meget tålmodig sjæl – jeg er til gengæld også en god kunde, da jeg selv har arbejdet i Dansk Supermarked (Føtex/Bilka) i mange år! Jeg er typen der konsekvent lægger alle mine varer med stregkoden opad, lægger dem i et lag på rad og række – båndet snævrer ind, så hvis alle varer bliver smidt på båndet og fylder i bredden, så ender de med at poppe over kanten, når de kommer ned til kasseassistenten… Og jeg smiler pænt og siger god dag efterfølgende.
MEN jeg er også nogens mor, og nogle gange er jeg tvunget til at have min 2 årige med ud og handle, bestemt ikke af fri vilje, og ind i mellem hjælper det en mor at lade de små hjælpe lidt til, jeg er ked af irritationen – jeg forstår den godt, men med lidt ekstra tålmodighed og overbærenhed så mindsker vi vidst alle vores blodtryk ;)
Jeg bliver til gengæld mega harm over forældre der lader deres børn “smage” på bland selv slikket eller dem der løber ind foran mig, når en ny kasse åbner – det er fanme dårlig stil!
Så jeg er en god blanding af god kunde og en pestilens for andre… Ikke med vilje – og jeg handler nu stort set aldrig i ulvetiden, hvor alle andre også vil til, så lidt tilgivet er jeg vel ;)
– Maj
jeg forstår ikke, hvordan man kan få sig selv til at lave en spurt bagfra køen, når der åbnes en ny kasse, i stedet for at lade dem, der har stået længere tid i kø komme til først……endvidere lader jeg ofte kunden der står bagved komme foran mig, hvis jeg har mange varer og det er yderst sjældent jeg har oplevet at få et “tak”…. Almindelig høflighed er blevet lidt en mangelvare 😏
Folk der ikke overholder diskretionslinjen ved kassebåndet. Jeg synes simpelthen, det er så uhøfligt (og en lille smule intimiderende!).
Jeg HADER når folk har købt en milliard varer og det i hvert fald har taget nogle minutter at få kørt alle varerne igennem. Når kassedamen så sige ja det bliver 394,50, ja så er det da først der man åbner sin taske, leder efter pungen og derefter roder efter dankortet. Tag nu bare det kort ud af pungen og bær klar til at betale.
Og så er der hele køkulturen i DK som ikke altid er lige god. Det kan også irritere mig en smule :-)
Jeg HADER HADER HADER “børn, der skal være med til at pakke”, eller “børn, der skal have lov til at trykke godkend på dankortet”. Hvis I skal lege forældre med kompetente bør på indkøbstur, så gør det venligst IKKE i Rema klokken 16.30….
Nr. 11: De dér mennesker, som starter indkøbsturen med at “spærre” en plads i køen med deres indkøbskurv og derefter løber i pendulfart frem og tilbage mellem hylderne og kurven – for så at sige “hey, jeg stod faktisk i kø,” når andre er gået frem til båndet, mens de var væk. De eksisterer i hvert fald her på Amager, selvom det lyder som noget, der er (og burde være) løgn ;)
Scan-selv-kasser må i øvrigt gerne være med på hadelisten over forretningernes dårlige idéer for mit vedkommende. Når man har lavet ugens store indkøb i Føtex – netop for at udnytte de mange, lange, brede kassebånd – så er det altså for åndssvagt, at de kun har Scan-selv-kasserne åbne, så man skal stå og scanne 77 items ind manuelt – heraf flere dubletter. Og den kender selvfølgelig ikke vægten på grøntsager, så der skal hentes hjælp for hvert spidskål, gulerodsbundt osv… Og man skal slet ikke prøve at bruge sine egne indkøbsnet – så går den også i panik. Suk… Stik mig en rigtig kasse, så skal jeg nok finde mine gamle kassedame-skills frem og klare den selv. Bare drop det dér scan-selv-nightmare…
Haha jeg er nok mere tålmodig eller hvad man nu skal kalde det, for jeg kan sjældent hidse mig op over lang kø, langsomme kunder, brokkende kunder eller den slags. Jeg sender dem bare et blændende smil i håb om at det kan sprede lidt glæde.
Og lige når det gælder madspildvarerne, så mener jeg ikke det er kundernes fejl, men dårlig udført arbejde fra butikkens side. Hvis de gjorde deres arbejde ordentligt nede i afdelingen, så opstod problemet ikke. Og det synes jeg faktisk er ok at brokke sig over ved kassen.
Jeg køber alt det madspildsmad jeg kan få fingre i, da jeg virkelig er fan af konceptet. Jeg er så begejstret for at de ikke bare smider ud, men sælger det billigere!
Men jordbærrene skal folk bare pille nallerne fra, det er jeg helt enig i.
Uh, jeg hader når folk foran i køen, ikke kan finde ud af at flytte sig, så vi andre kan lægge vores varer op på båndet. Og folk som ikke kan finde ud af at sætte den der skiller på, på båndet.. puha, det kan virkelig gøre mig irriteret :p Folk som er mega langsomme til at pakke deres varer ned… Der skal jeg virkelig også lige trække vejret dybt en ekstra gang :p